Tioman Boleh :)

15 augustus 2012 - Tioman, Maleisië

We hebben deze zomervakantie twee weken doorgebracht in Tioman, in het dorpje Tekek.

Een fantastische tijd gehad. Tekek is het centrum van Tioman en je ziet hier zowel de moderne trekjes van Tioman, zoals het vliegveld en de nieuwe jachthaven, als het Tioman van honderden jaren geleden.

Zo is de jungle in Tioman nog net zo ontoegankelijk als tijdens de reizen van de handelsschepen in de gouden eeuw.

We vonden het tropenwoud zo indrukwekkend dat we besloten een oerwoudtocht te doen, helemaal tot aan de top van de Gunung Kajang, met ruim 1000 meter de hoogste berg van Tioman.

Deze “hike” duurde twee hele dagen en was zo interessant dat we het er nu, terug in Nederland, nog vaak over hebben. Het oerwoud in Tioman is enorm dichtbegroeid. Op sommige plaatsen kom je er alleen nog maar met een parang, een kapmes, doorheen. Je waant je soms helemaal in de film Jurassic Park.

Deze jungle tocht, ondere leiding van Iwan, een officiele, “ranger”, is een absolute aanrader.

Er zijn 2 manieren om in Tioman te komen, per vlucht vanuit Kuala Lumpur of Singapore met Berjaya Air, te reserveren en per veerboot vanuit het plaatsje Mersing, met Blue Water Express, die wij vooraf hadden gereserveerd.

De vliegtickets zijn met ruim Euro 100 voor een enkeltje best prijzig. De veerboot daarentegen is slechts US$ 30 voor een retour.

Het bleek overigens dat het vooraf reserveren van de veerboot een goed idee was, want tijdens de zomermaanden kunnen de boten de vele toeristen uit binnen-en buitenland nauwelijks aan. Zo spraken we bij vertrek en aankomst in Mersing een flink aantal reizigers die daar moesten overnachten omdat er geen plaats meer was op de veerboot.

Al met al, was Tioman een grandioze ervaring.