Tioman

14 mei 2012 - Tioman, Maleisië

Onlangs hebben we bij Tioman gedoken, bij de duikplaats Chebeh, vlak naast Coral Island, ook wel Tulai geheten.

Het water leek wel van een zwembad, kraak- maar dan ook kraakhelder. Gewoon totaal geen suspensie. Het leek Sipadan wel.

Uiteraard is er niet zo veel flora en fauna als in Sipadan, maar toch hebben we flink wat fraaie wildlife gezien, waaronder diverse soorten koraal, een aantal schildpadden, een rog, heel veel koraalvissoorten, een bump-head, triggger-fish, inktvissen en een paar enorme barracuda's.

Op de terugweg naar Tioman hebben we ook nog een grote school dolfijnen gezien, waar we nog even tussen hebben gesnorkeld.

Kortom, een grandioze tijd gehad. En zeker voor herhaling vatbaar, helemaal nu je tegenwoordig ook online je ferry kaartjes naar Tioman kunt reserveren.

De andere dive sites, Renggis en Tiger Reef waren ook heel gaaf. Hier hebben we zelfs een reef-tip haai gezien. Die is daar vaste klant heb ik me laten vertellen.

Als het aan ons ligt, dan is het Tioman boleh :)